Portugali – Madeira 29.10.-5.11.2007

Tässäpä sitä matkakertomusta, jota lomalla kirjoittelin, olkaapa hyvät! :) Kuvat tulee erikseen.

Maanantai 29.10.

Aamulla kone starttasi siinä kahdeksan aikaan ja lähdettiin lentämään kohti Madeiraa. Jossain Tanskan yläpuolella jouduttiin tekeen kieppi ja takaisin kohti Kööpenhaminaa, kun yksi stuertti sai jotain selkäkipuja. Tunti odoteltiin koko uutta miehistöä siellä lentokentällä. Yhteensä taisi mennä hukkaan pari tuntia. Onneksi oli isot jalkatilat meillä. :)

Perillä Madeiralla oltiin puoli kolmen aikoihin paikallista aikaa. Kentällä oli ihmeen musajoukko vastassa. Ne jakeli jotain paperikasseja, kukkia, yms. Sitten tarvikin odotella Carlosta (anopin tuttu taksikuski), jota ei meinattu millään löytää. Lopulta onnisti ja hypättiin taksiin ja päästiin Miramar-hotellille. Huoneisto on ihan mukava, pieni keittiökin. :) Parveke on oikein ihana! Parvekkeelta nähtiin hassu mustavalkoinen kisukin, joka katteli pitkään meitä. :)

Hotellille päästyämme vaihdettiin vaatteet ja mentiin ettiin ruokaa. Siihen aikaan oli ruokapaikat kiinni, joten ostettiin mehevän kokoiset sämpylät+salamia. Saatiin siitä hyvä välipala! Kauppoja, joista saa juomia ja pieniä syömisiä, on parikin ihan parinsadan metsin päässä.

Sitten istuskeltiin parvekkeella jonkun aikaa lukien ja ristipistoillen. Lunneja kankaalle pistelin. :) Auringonlasku kun tuli, siirryttiin sisälle. Jonkun aikaa vielä istuskeltiin ennen kuin lähdettiin ettiin ruokapaikkaa. Ravintolassa, johon päädyttiin, oli hyvä ruoka (piripirikanaa + keitettyjä perunoita), mutta palvelu ei oikein pelannut.

Sänkyyn mentiin joskus ennen kymmentä. Saas nähdä miten uni tulee. Luulisi nukuttavan, kun viime yönä jäi unet tosi vähälle. Sänky on aika kova.

Tiistai 30.10.

Kello on noin 8 aamulla, hyvin saatiin nukuttua. Ei mitään ongelmia herätä tähän aikaan ilman herätyskelloa. Lähes kymmenen tuntia tuli nukuttuakin, ylellistä! :) Saas nähdä mitä kaikkea tämä päivä tuo tullessaan.

Paljon ollaan aikaan saatu jo tänään. Aamulla mentiin ekana lähimarkettiin nro 2 ostamaan aamiaistarpeita. Syötiin parvekkeella. Taivas oli pilvinen, mutta selkeni kun muutama tunti meni.

Sitten suunnattiin etsimään ostoskeskusta, jotain vain. Pari tulikin vastaan. Löytyi iso ruokakauppakin, jonne mentiin kun ensin juotiin kaupan vieressä juomat. Pieni cocis+pieni olut maksoi vain 1,70 euroa!

Kauppareissun jälkeen istuskeltiin parvekkeella nautiskellen välipalasta ja auringosta. Tehtiin suunnitelmia minne halutaan mennä ja mitä nähdä viikon aikana. Ja päätettiin mennä jo tänään gondolihissillä ylös, hienoja maisemia! Se maksoi 10€/pää. Ja sieltä alas päin tultiin sellasella puisella kelkalla ihan tavallisia katuja pitkin. Sen hinnaksi tuli 25 euroa kahdelta ihmiseltä. Aika hurjaa menoa mun mielestäni. :D Sieltä kelkan alastulopaikalta käveltiin melkoista alamäkeä keskustaan. Oli aikamoinen urakka! Jonkun aikaa keskustassa käveltyämme hypättiin taksiin, varpaat oli aika tohjona, ei olis pystynyt käveleen hotellille. Taksi maksoi 5,40€, ei paha. :)

Joskus puoli seiskan jälkeen lähdettiin taas kaupungille. Huomattiin saaneemme jälleen postia, jo kolmas kerta tänään! Eka posti oli siivoojalta, joka ei ollut huonetta siivonnut kun ei tänään siivousta haluttu. Toinen oli joku tervetuloa coctail-tilaisuuteen posti ja tuo kolmas sisälsi saman kutsun (illalla olisi KOKKAREET, ei kokkarit tai mitään vaan kokkareet) ja infovihkosen ja kaksi pientä Madeira-viinipulloa. :D

Käveltiin sitten satamaan ja astuttiin sisään ravintolaan, josta ei oikein osannut sanoa oliko se hieno vai yliäklö. :) Joka tapauksessa palvelu pelasi vallan mainiosti. Ja ruoka oli hyvää. Ville söi pelottavan näköistä kalaa, joka oli munkin mielestä hyvää, kun sitä maistoin. Ite en uskaltanut vielä kalaa ottaa, joten turvauduin ihan perinteiseen lasagneen. Hyvää sekin. Leipänä oli hyvää tulikuumaa valkosipulileipää.

Tehtiin vielä ennen nukkumaanmenoa aikataulutettu suunnitelma loppuviikon puuhista. Tiedetään mitä tehdään viisi viimeistä kokonaista päivää. Ja nukkumaan mentiin joskus 11 aikaan varmaan.

Keskiviikko 31.10.

Tänään heräsin jo puoli kasin aikoihin. Taivas on osittain pilvinen, joka tarkoittanee että on kaunis päivä tulossa. Eilisen jäljiltä on jalat aika kipeenä, lonkatkin sattuu. Mutta kyllä tää tästä taas. :)

Mentiin ettimään sightseeing-bussia eli sellasta avokattoista. Ei meinattu löytää infoa, mutta sattumalta vastaan tuli info-kyltti ja löytyi koju, jostai ostettiin liput (10€/pää).

Mentiin syömään tonnikalasalaatit yhteen rannan kahviloista, hyvää oli! Kierreltiin myös vanhassa kaupungissa ja löydettiin eka tuliainen – Kimmolle. :)

Se bussikiertoajelu oli ihan kiva. Nähtiin eläinkauppakin, jonne mennään perjantaina käymään. Ja bussi vei sellasiinkin paikkoihin, joita ei oltu vielä nähty.

Kiertoajelun jälkeen mentiin hotellin kautta ostaan postikortit, jotka aiotaan lähettää. Ja sen jälkeen sitten ruokakauppaan nro 2. Korttikaupassa nähtiin sen oranssin hienon kukan siemeniä, tarvii ostaa!

Illalla mentiin vielä syömään joskus kahdeksan aikaan. Se ravintola – Restaurante Jardins do Infante, oli tosin yhtä huijausta. :( Ruoka ei ollut hääviä ja laskuun oli tungettu kai ylimääräisiä juttuja. Alkuruoaksi tarjotut 2+2 leivänpalaa maksoi 11,80€! Ja sitten tuli paha alkupala (maksaa, rapua, maissia, yms) jota ei tietty oltu tilattu (kuten ei kalliita leivän palasiakaan) ja josta olis pitänyt kieltäytyä, mutta ajateltiin sen maksavan vain parisen euroa. Ruoaksi tilattu kalakaan ei liian hyvää ollut. Bataatti oli tosi vastenmielistä. Lasku oli lopulta 89,30€, huijausta! :( Ei mennyt edes nälkä ja hinta oli tollanen. Kiitos! Pitää vielä suomentaa se kuitti joskus, kattoa mitä roskaa siinä oikein oli. Jotain siitä ymmärrettiin, sen verran että huijattu on.

Nukkumaan mentiin joskus 11 ja 12 välillä. Ja syömisen aikana oli huoneesaan taas tullut postia, kaikki paikat on huomenna kiinni kun on pyhäinpäivä. Tiedettiin se jo, mutta olisko tuo posti kannattanut jo aamulla tai eilen tuoda?!

Torstai 1.11.

Marraskuu jo, huh! :) Heräsin taas ennen kahdeksaa aurinkoiseen aamuun. Klo 10 Carlos tulee hakeen meiät ja vie saarikierrokselle. Myös jollekin helpolle (?) levadalle.

Saarikierros kesti yhteensä 8,5 tuntia ja olo oli melko väsynyt sen jälkeen! Monenlaisia paikkoja tuli nähtyä, paljon saatiin infoa ja otettiin kasa kuvia. Syömässä käytiin paikallisten suosimassa paikassa, jossa meni paljon aikaa. Levada oli helppo, käveltiin varmaan n. 50 minuuttia. Pakko oli siemeniäkin matkan varrelta napata. :) Levadan jälkeen Carlos tarjosi paukut jossain baarissa. Se oli tehty sitruunasta, hunajasta ja sokeriruokoviinasta ja humahti iloisesti päähän. :D Tuli hirveän kuuma ja uninen olo siitä. En samaa juomaa toiste ottaisi, tyhjään mahaan ainakaan, kun se todella humahti nuppiin!
Hotellille päästyämme käytiin kaupassa ja iltaruoaksi syötiin vain sämpylät, ei jaksettu lähteä minnekään syömään. Nukahdettiin ennen kymmentä jo.

Perjantai 2.11.

Tänään herättiin vasta puoli ysin aikaan, nukuttiin melkein kellon ympäri! Aamupalan jälkeen mentiin kauppahalliin katteleen ja sieltä eläinkauppaan. Siellä oli lintuja, kaloja, pupu, kilppareita ja kissoja. Yksi ihan pentukisukin. :) Ostettiin Deegulle ja Pojulle lelut tuliaisiksi.

Mentiin taksilla sitten kasvitieteelliseen puutarhaan, keväällä varmasti aivan mieletön paikka! Oli siellä nytkin silti valokuvattavaa paljon. Ja siellä oli äänekäs ranskalaisryhmä, jota koitettiin vältellä. :D

Puutarhan jälkeen juotiin yhdet juomat jossain kahvilassa. Appelsiinimehuna tilattu juoma tuli Fanta-pullona pöytään. :) No, oli sekin nestettä janoon! Sen jälkeen oli vuorossa tuskainen ylämäkikävely, että päästiin gondolihissille. Se maksoi 7,75€ muistaakseni per pää. Sieltä taas ylämäkikävelyä toiselle gondolille. Kaupungilla mentiin syömään tonnikalasalaattia ennen hotellille paluuta.

Oltiin hotellilla vähän aikaa ennen kuin mentiin ostaan kolme siemenpussia ja yksi tuliainen. Sitten vielä markettiin ostoksille.

Kuuden aikoihin lähdettiin taas liikenteeseen. Käveltiin vanhaan kaupunkiin, muttei tullut vastaan mitään ostettavaa. Sitten vielä syömään. Ville otti espadaa ja mä lihaa kuumalla kivellä. Hyvää oli, kuten myös palvelu. :)

Nukkumaan mentiin vasta 11 aikaan, aika hurjaa. :D

Lauantai 3.11.

Herätys oli tänään taas kahdeksan aikaan, kun Carlos tuli 9.30 meitä hakemaan. Suuntana oli Nunnalaakso. Pari kertaa pysähdyttiin matkalla ottaan valokuvia.

Laaksoon käveltiin vuoren rinnettä siksakkipolkua pitkin. Matkaan meni aikaa tunnin verran, kun välillä valokuvattiin ja piti huoltaa mun polvea, johon tuli haava kun irtokivet vei toisen jalan mennessään. Käveltiin kirkon lähelle, siellä mentiin vielä juomaan ja kurkkaamaan kirkkoon. Kotimatkalla pysähdyttiin ostoskeskukseen (Madeira Shopping) ja käytiin siellä ruokakaupassa. Iso marketti olikin. Ei meitä muut kaupat kiinnostaneet, pääasia että saatiin ruokaa. :D

Oltiin vähän aikaa hotellilla ennen kuin mentiin rantakadulle syömään. Sinne meni kävellen aika tarkkaan puoli tuntia. Syömisen jälkeen ostettiin lippu huomiseksi aamuksi Santa Maria -paatiin (55€/2 hlö). Sen jälkeen käytiin ostamassa sammakko-esine itsellemme matkamuistoksi. Ja vanhalla mersu-taksilla takaisin hotelille. Ville tahtoi juuri siihen mersuun, joten odoteltiin että jonossa sen edessä ollut taksi meni käyttöön, sitten vasta hyökättiin taksin luo. :)

Illalla syötiin Luigin pizzeriassa tuossa ihan naapurissa. Lasagnet otettiin. Palvelu pelasi nopeesti ja hyvää ruokaa oli.

Nukkumaan mentiin joskus 10 aikaan.

Sunnuntai 4.11.

3kk-hääpäivä :)

Heräsin jo puoli kasin aikaan, puoli tuntia ennen herätyskellon sointia. Aamu oli aika pilvinen, mutta aurinkokin paisteli päivän aikana pilviverhon takaa.

Mentiin ajoissa jo satamaan Santa Marian lähettyville. Paatille mennessä pariskunnat/perheet valokuvattiin papukaijan kanssa. Ville sai sen olalleen. :) Mutta ei aiottu kyllä kuvaa reissun jälkeen ostaa, maksoi vissiin 8 euroa…

Purjehdus meni oikein mukavasti. Kohokohta oli kun nähtiin delfiinilauma! Niitä oli aika paljon, ihania! Pullonokkadelfiinejä. Valokuvia ja filmiä niistä otettiin. Laivalla oli myös hauska pieni kansikoirapoika. Nuuski ihmisiä ja sai sitä välillä rapsutellakin. Paatilla tarjottiin myös hunajakakkua ja madeiraviiniä. Kakku oli melkoista tinttua… :D

Purjehduksen jälkeen käveltiin ”vakiopaikkaan” rantaan syömään tonnikalasalaatit. Joku jenkkipari pyysi meitä ottaan valokuvan kamerallaan itestään, taustana isot risteilyalukset, jotka mm. juuri jenkkejä Madeiralle rahtaavat vierailulle. Excellent kuva kuulemma tuli siitä. :) Sen jälkeen tultiin taksilla hotellille.

Lähdettiin vielä ostoskierrokselle. Mentiin taidegallerialiikkeeseen. Siellä oli vaikka mitä hauskaa. Itellemme ostettiin patsas, jota oltiin katteltu sillä silmällä jo pitemmän aikaa.

Sitten olikin laukkujen pakkauksen vuoro. Nyt on sekin homma hoidettu.

Luigissa syötiin viimeinen Madeira-illallinen. Ville söi parmankinkkupizzan ja mä spaghetti bolognesen. Oli taas hyvää! Paikka ehti tulla melkein täyteen sillä aikaa kun siellä oltiin.

Nukkumaan mentiin joskus 10 jälkeen.

Maanantai 5.11.

Tänään herättiin kahdeksan aikoihin aurinkoiseen aamuun. Ollaan syöty aamupala ja laitettu ittelle kuntoon. Vielä tarvii tappaa aikaa puolisen tuntia. Lentokone lähtee 13:05. On kentälläkin sitten aikaa käydä kaupoissa, yms.

Ja maanantai-iltana kotiuduttiin siinä suunnilleen kahdentoista aikaan. Ihana olla kotona!