Viikonlopun kuulumisia

Mun kovasti piti lauantaina taas blogiin kirjoitella, mutta kaikki ylimääräinen aika meni hyvän kirjan parissa. Torey Haydenin uusin oli taas niin koukuttava kun odottaa saattoi. 🙂

Lauantaina mentiin syömään aamupalaa sinne huoltoasemalle, kun nukuttiin taas sen hotelliaamiaisen ohi. Aamupalan jälkeen ajettiin Kaunispään huipulle ihailemaan maisemia. Kaunista oli, aurinko paisteli. Mutta tuuli oli kyllä hyytävän viileä.

Oravakin kävi hotellihuoneen parvekkeen kaiteella meitä tervehtimässä. Sillä oli kaverikin, mutta se ehti karkuun ennen kuin tää hidas akka sai kameran kätösiinsä.

Käytiin sitten ostamassa hissiliput meille, että päästäisiin testailemaan Saariselän rinteitä. Kamat kasaan, lasketteluvaatteet niskaan ja sitten vaan menoksi. Päätettiin lähteä Kaunispään huipulta laskettelemaan, ettei sieltä alhaalta josta suurin osa lähti. Valittiin ekaksi rinteeksi kaikkein helpoin, ihan lapsiperheillekin sopiva, kun ei oltu pariin vuoteen rinteessä oltu, niin paras aloittaa iisistä paikasta. Niinpä, iisistä ja iisistä… :/ Se rinne ei ollut mun juttuni. Eikä edes Ville siitä tykännyt, vaikka onkin paljon rohkeampi laskija kuin mää. Eikä se mistään rohkeudesta kiinni ollut, vaan se rinne oli vaan niin pöljän mallinen, rasitti jalkoja kauheasti. Ei mun mielestä erittäin helppo, niin kuin siitä sanotaan. Millanen se musta rinne sitten mahtaa olla?!?! No, tulipa silti koettua laskettelua Saariselällä ja todettua, että Ylläs tai Ruka on meille oikeita paikkoja. Sellaset pitkät aika loivat rinteet on parhaita!

Illalla mentiin kävelemään sinne päin, missä me sillon nuorina aina hengailtiin kun Saariselällä käytiin. Siis me tarkoittaa vanhempiani ja veljiäni. Kiitos Mikolle ohjeista, löydettiin niiden perusteella oikea tienpää! 🙂 Kummasti sitä unohtaa mistä joku tie lähtee, vaikka muuten muistaakin alueen ja tiet alueen sisällä. Pitää päästä sinne kyllä kesälläkin käppäilemään, siinä on vielä enemmän tunnelmaa kuin talviaikaan.

Oli siitä outo ilta, että nälkä ei meistä kummallekaan vaan tullut. Ei vaikka kuinka koitettiin saada nälkä aikaan ajatuksenvoimalla. 🙂 Turha sitä ravintolaan on mennä jossei nälkä ole, joten odoteltiin johonkin yhteentoista (?) ja lähdettiin sitten kävelemään Jänkhägrillille. Tuli ehkä kymmenen kertaa halvemmaksikin syödä grillillä kuin hienossa ravintolassa, johon oltiin suunniteltu menevämme. Ja mikä se romanttisempaa, kuin Lapin yössä syödä tähtitaivaan alla oman kullan kanssa. 🙂 Maistui ruoka herkulliseltakin ulkona!

Illan aikana ehdittiin myöskin suunnitella syyskesäksi sijoittuvaa Euroopan reissuamme.

Raivattiin lattialle tilaa karttaa varten ja tekokukan oksa sai toimia karttakeppinä. 🙂 Netistä myöskin katsottiin välimatkoja ja saatiin ihan hyviä suunnitelmia tehtyä. Euroopan reissu sijoittuu Monzan F1-kisan ympärille (IIIIIIK!) ja muuten ei mitään varailla etukäteen, ainostaan F1-liput ja majoitus Monzassa on varattu tietty nyt jo. Muuten yövytään missä yövytään. Tuosta tulee ihan huippua!!! Eniten odotan F1:n lisäksi Pariisia, Verbieriä (se hiihtomesta jossa vietettiin vuosia sitten viikko, kun voitin sen reissun kisasta) ja Veneziaa. Niin ja Kroatiaa myös, se maa nyt vaan jotenkin kiehtoo vaikken siitä oikein mitään tiiäkään. 🙂

Mutta viikonloppuun palatakseni, sunnuntaiaamupäivänä aamupalalla (joo, taas ostettiin leivät huoltoasemalta, mutta syötiin ne Kaunispään laella) päätettiin säätilaa katsellessamme, että mitä ihmettä me sinne jäätäisiin päiväksi vielä, kun ulkonakaan ei oikein mitään viitsi tehdä siinä hyytävässä tuulessa ja sumuisessa ilmassa. Lämpömittarikin näytti vain puolta astetta plussan puolella. Joten pakattiin kamat ja lähdettiin heti puolenpäivän jälkeen ajamaan kotia kohti. Parin tunnin ajomatkan jälkeen alkoikin aurinkoinen sää ja oli kiva ajella kotiin päin kun ei tullut vettä tai muuta mössöä taivaalta. Eikä ollut paljon liikennettäkään, kun vasta tänään on se isompi määrä autoja liikenteessä ollut.

Kotiin ehdittiin joskus puoli yhden jälkeen yöllä. Matka sujui hyvin. Nähtiin paljon tai oikeastaan valtavasti joutsenia ja töyhtöhyyppiä matkan varrella. Ja porojakin näkyi pohjoisemmassa jokunen. 🙂 Tosi kiva reissu oli kaikenkaikkiaan ja seuraavaksi tahdotaan kesällä tuonne maamme pohjoisosiin! Oli hyvä juttu palata jo eilen kotiin, kun saatiin viime yönä nukkua kunnolla ja huomenna päästään virkeempinä töihin kuin jos oltaisiin koko tää päivä autossa istuttu.

One Response »

1. Anteeks ku oon ollut laiska blogiystävä. Mut oli ihan kiva kuulla näitä matkajuttuja kerrankin silleen ettei tarvinnut sanoa ”niin mä blogista luinkin”! 😀
    Ihanaa ilmaa teillä siellä oli ainakin noissa rinnekuvissa.
    Ja se Jänkhägrilli reissu kuulostaa kyllä JUST romanttiselta ja ihanalta. oon ihan kade!
    Kaikkein eniten kade oon kyl siitä teidän eurooppa-tourista, ja varsinki Pariisista. Ehkä määki sit ku on varaa…… 🙁