Berliini – päivä 1

Päätettiin siirtää matkakassaan kerätyt rahat Ebookersin tilille :D ja niinpä varasimme matkan Berliiniin. Oltiin puheltu jonkun reissun tekemistä jo jonkun aikaa, kun reissaushammasta on kolottanut siihen tahtiin että olisi kiva jonnekin päästä. Mää liputin Saksan ja Berliinin puolesta jo alusta asti, vaikka monta muutakin vaihtoehtoa meillä oli. Lopulta sitten tuli vastaan nopealla lähdöllä sopivan edullinen lento+hotelli+autoyhdistelmä Berliiniin ja sen varasimme. Ja matkaan lähdettiin yhdeksäntenä päivänä varaamisen jälkeen. Yleensä reissuja suunnitelleen viikkoja ja kuukausia ja varataan hyvissä ajoin etukäteen, tällä kertaa ei! Katottiin vaan että olisi luvattu hyvää säätä reissun ajaksi Berliiniin ja siitä se sitten lähti. Jee! Meille sattui somasti kahden hellejakson välinen aika (yli 30 asteen lämpö olisi hieman liikaa, kun reilu 20 astettakin tuntuu kuumalta).

Meiän reissu alkoi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, kun yhden aikaan lähdettiin yöllä ajelemaan kohti Helsinki-Vantaata. Neljän aikaan oltiin perillä, kun käytettiin yhden pysähdyksen taktiikkaa. Halikon Shelliltä ostettiin energiaa että jaksettiin vielä loppumatka ajella. Matkalla nähtiin peura ja neljä jänistä. Kaksi jänöä jäi melkein meiän auton alle (tai siis anopin auton, kun anoppi lainasi ystävällisesti omaansa, kun mun Pao on rikki ja ukkelin kesäauto vie polttoainetta turhan isoin kulauksin), kun ryntäsivät ihan auton edestä tien yli, mutta onneksi selvisivät. Mää ajoin osan matkasta, ukkeli suurimman osan.

Tämä kone meidät lennätti Berliiniin.

Puoli seitsemän aikaan me sitten päästiin koneeseen. Aika hyvin aika kului, vaikka oltiin väsyneitä ja meillä oli vähän turhankin paljon aikaa lentoasemalla. Oltiin check in tehty jo kotona 30 tuntia ennen koneen lähtöaikaa ja luovutettiin vain yksi ruumaan mennyt laukku lentoasemalla. Meinattiin ekana ottaa pelkästään käsimatkatavaraa, mutta päätettiin sitten sitten ottaa kuitenkin yksi ruumalaukku ja jokaiselle yksi käsimatkatavara. Air Berlinin halvimmille lennoille saa ottaa yhden 23kg:n ruumalaukun + yhden 8kg:n käsimatkatavaralaukun ilmaiseksi. Lennolla me saatiin ilmainen juoma ja sitten lämmin suolainen leipä (siis pelkkää leipää pötkylä) tai rusinoitu makea leipä.

Kahden tunnin lentelyn jälkeen oltiin perillä ja kun oltiin saatu ruumalaukku mukaamme, lähdettiin metsästämään vuokra-automestaa. Kuviteltiin että se löytyy helposti siitä terminaalisti johon saavuttiin, mutta oli sitten vähän kauempana, mutta löytyi kuitenkin. Ja saatiin autokin vaikka pieniä ongelmia taas vaihteeksi oli. Mutta saatiin parempi auto kuin osattiin odottaa. Oltiin varattu Ford Fiesta -tyyppinen auto, mutta kun kaikki pienemmät autot oli jo menneet, saatiinkin reilut 6000km ajettu iso Jeep. Meillä on kyllä aina hyvä tuuri noitten vuokra-autojen suhteen, vaikka välillä onkin jotain ongelmia ollut, mutta auto on ollut aina parempi kuin ollaan odotettu. :)

Vuokra-automestassa Kukkis pelleili Laikku-koiransa kanssa.
Auton ratissa vihdoin, jee!

Meiän hotelli, Novum Hotel Franke am Kurfuerstendamm, oli mukavan lähellä lentoasemaa. Käytiin heti sillon aamulla kyselemässä mihin aikaan huone saadaan, jos vaikka saataisiin aiemmin kuin vasta kahdelta. Mutta hotelli oli ihan täynnä ja saatiin huoneemma sitten kahdelta. Meillä oli joku 4-5 tuntia aikaa, joten päätettiin lähteä Puolaan. :D Uusi maa vierailukohteiden listalle, hihi. :) Katottiin vaan kartalta joku suht lähellä rajaa oleva paikka ja sitten vaan navigaattori neuvomaan meiät perille. Puolassa tietty sitten piti käydä testaamassa paikalliset vessat :D Ja ostettiin myös matkaevääksi sipsiä, suolatikkuja ja iso pullo cocista. Maksoi sitten kokonaiset kolme ja puoli euroa ne ostokset. Ja bensakin olisi ollut halpaa, muttei meillä vielä ollut tankkaustarvetta siinä vaiheessa.

Saksassa nää teiden opaskyltit on isoja verrattuna kotimaahan. :)
Nää auton ikkunan läpi pikkukameralla otetut kuvat on mitä on laadultaan, mutta ei tää ookaan mikään taidekuvablogi vaan ihan vaan mun päiväkirja. :) Tässä yritin saada kuvattua mäntyjä, jotka on jotenkin ihan eri näköisiä kuin Suomessa.
Saavumme Puolaan tärähtäneessä kuvassa.
Jotain tiemaksujuttuja tässä kyltissä.
Nää sillat oli muistaakseni eläinten siltoja, joita pitkin saavat ylittää teitä.
Kuva puolalaiset huoltoasemakaupan limsahyllystä.
Kuva puolalaiset huoltoasemakaupan limsahyllystä. Hinnat on heiän omassa valuutassaan.
Polskisuolatikkuja.
Puolalainen bensa-asema. Otin kuvan jotta voi noita hintoja tsekata kun muistaa valuuttamuunninta käyttää. :)
Puolan raja-asema.
Tästä eteenpäin ollaan taas Saksan puolella ja voi miten rakastan niitä kaikkia saksalaisia pikkukyliä ihanine taloineen.
Saksalainen ukko nojaa aitaansa. :D
Poliisi johdatti tuon auton tien sivuun ja kenties sakotti.
Traktorisetä.
Nätti talo.
Ja lisää katunäkymiä.
Sementtikauppa. :D
Pihakiviäkin oli myynnissä.
Ja taas taloja…
Monessa paikassa oli ihania jättipuita ihan tien vierellä.
Yksi uninen matkustaja ja Laikku-koira. Ajeltiin ihan hiljaista vauhtia kyläteillä, niin annettiin lapsen nukkua makuuasennossa. Oli sillä turvavyö kuitenkin mahan ympärillä.
Pyöräilijä.
Unkoita ja ruiskukkia oli vaikka kuinka paljon teiden varsilla. Ja pellolla jo heinätkin paalattuina.
Joku tiilirakennus.
Lisää taloja.
Katsokaa nyt näitä unikoita…!!! Ja seassa myös ruiskukka sinertää.
Ihana iso puu. :)
Taloja lisää.
Ihania tällaiset tiet!
Niin kaunista!
Pysähdyttiin vähän jaloittelemaan ja virkistymään jonkun metsän luona. Puissa kasvaa ihanasta köynnöskasveja!

Palattiin Saksaan ja Berliiniin sopivasti kello kaksi ja saatiin huoneemme. Taas kävi hyvä mäihä, kun huoneen piti olla sellanen jossa on parisänky tai kaksi yksittäistä sänkyä sekä lapselle vuodesohva. Me saatiin huone, jossa on parisänky toisessa huoneessa ja toisessa huoneessa vielä kaksi yksittäistä sänkyä. Kaksihuoneinen kämppä, joten lapsi sai sitten oman huoneen. Huone on selvästi ennen ollut kaksi erillistä huonetta yhteisillä kylpyhuone/vessatiloilla, mutta yhdistetty sitten yhdeksi isommaksi huoneeksi. Hotellin sijaintikin on hyvä meiän vierailukohteiden kannalta, kun katottiin etukäteen kotona muutama kohde joissa käväistään jos siltä tuntuu. Niin ja oli hyvä tuuri, kun hotellin hissi ei sillon hotellille tullessa toiminut… Meiän huone oli kerroksessa 6 (ylin kerros), mukana matkatavarat, olo melko voimaton jumalattoman univelan takia… Mutta päästiin me ylös asti kamoinemme ja sitten se hissikin taas alkoi toimia saman päivän aikana.

Näkymä hotellihuoneen ikkunasta.
Hotellihuone.
Lapsen huone.

Ekana päivänä me ei sitten enää kauheasti jaksettukaan. Käytiin me kävelemässä kaupungilla ja katseltiin vähän mestoja. Ja googleteltiin sitten illemmalla mistä löytyisi joku avoinna oleva ruokakauppa, koska sunnuntaina lähes kaikki kaupat on kiinni. Löydettiin Lidl yhdestä metrotunnelista ja sinnepäin sitten suunnattiin. Siellä oli pari muutakin sunnuntaiostoksilla. ;) Ja saksalainen Lidl on muutenkin aika erilainen kuin kotimainen, jotenkin kaaosmaisempi niin kuin ajattelinkin etukäteen. Mutta tulipa sekin koettua ja löydettiin me juomista ja salaattia iltaruoaksi. Lidlin Freeway-limsat maksoi 33 senttiä puolentoista litran pullo! Pantti päälle vielä 25 senttiä, mutta siis haloo! Coca Cola (ihan aito tavara) maksoi 89 senttiä 1.25 litran pullo. Varsinkin tuo Freeway-juomien hinta on ihan käsittämätön…! Kinkku-juustosalaatin hinta oli 1.69 euroa.

Hotellin käytävältä.
Kadulta.
Postilaatikko. :)
Aika hienoja nää katujen nimikyltit.
Roskiksia, mun on aina pakko saada kuvata roskiksia. :D
Kaupungilta.
Jotain liikkeitä.
Kadulta.
Bauhaus on lienee jossain lähellä, tai sitten tuo vaan mainosti sitä.
Herkkukaupan hinnastoa.
Kadulta taas.
Hauskoja jää liikennevalot! :) Mulla on viimekertaiselta Berliinin reissulta liikennevaloukkolaukkukin. :)
Ravintolakatu.

Ruokakauppareissun jälkeen syötiin huoneessa salaattimme ja sitten taisin jo nukahtaa. Näin formuloista lähdön eli muutaman sekunnin, sitten taas nukuin. Pikkasen väsytti! :D Ja unta riittikin melkein seitsemään asti seuraavana aamuna.