Berliini – päivä 4

Viimeinen päivä Berliinissä alkoi laukkujen pakkaamisella. Hotellihuone piti luovuttaa klo 11, mutta lento lähtisi illalla vasta yhdeksän jälkeen. Oltaisiin voitu aamulentokin valita, mutta kivempi näin että saatiin neljäskin melkein kokonainen päivä tuossa kivassa kaupungissa. :)

Edellisenä iltana tuli mieleen, että hei mitä jos sittenkin mentäisiin Berliinin eläintarhaankin, vaikka jo oltiin seillä Serengeti Parkissa oltu. Oltiin tuolla Berliinin eläintarhassa sillon 2009 myös ja se oli kiva paikka. Yksi jännimmistä jutuista oli silloin ja on yhä siellä oleva yötalo, jossa on yö silloin kuin oikeasta on päivä. Saa seurata pimeässä tilassa yöeläinten touhuja. Mielenkiintoista!

Ajeltiin ekana Holokaustin muistomerkille, jonne oli matkaa hotellilta joku 20 minuuttia. Löytyi somasti ravintola-alueen takaa parkkialue, jossa autoa sai pitää tunnin kolmella eurolla. Käveltiin sitten siellä kivisokkelossa jonkun aikaa (kiviä on 2711 kappaletta!). Sitten käveltiin Brandenburgin portin läpi ja kierrettiin hotelli Adlon. Ja mentiin syömään. Lapsi halusi kananugetteja, kuinkas muutenkaan, niin mää otin sitten sellaisen annoksen (7 nugettia, ranskikset ja salaatti maksoi noin 7€) ja ukkeli söi currywurstia kera ranskisten. Se maksoi jotain kuutisen euroa. Oli reissun kalleimmat sapuskat. :D Siinä ravintolan terassilla syödessä tuli ihan tuskaisen kuuma auringoon paahteessa, mutta onneksi taivaalle tuli vähän pilviäkin sitten kun jatkettiin matkaamme sinne eläintarhaan. Ihan eläintarhan portin vierestä löytyi parkkihalli, johon ajettiin. Ja hengailtiin neljä tuntia sitten eläimiä ihmetellen ja välillä lapsi meni leikkimään leikkipaikoille.

Hienon näköinen paikka!
Osa kivistä oli varmaan kahden aikuisen korkuisia.
Todiste että olin määkin paikalla :D
Jännän mallinen seinä.
Täälläkin oli remontti kesken.
Pääkadulla on hieno nimi. ;)
Tässä se portti.
Portin koristushevoiset.

Tollasessa olis hieno matkustaa. :)

Toinenkin hevosajoneuvo.

Tässä ajettiin hieno autoa pikkasen kapeesta aukosta jonkun huoneiston sisään.
Ja tääkin auto oli menossa sinne sisälle varmaankin.
Pommitettu kirkontorni.

Eläintarhan jälkeen ajeltiin pikkuhiljaa kohti lentoasemaa. Vuokra-autojen palautus kävi kätevästi, kun siellä parkkihallissa ukot ottivat kaikkien firmojen autot vastaan samaan paikkaan. Lentoasemalla oltiin kolmisen tuntia. Hyvin aika kului. Syötiin vähän leipää lentoaseman ravintolassa kun oltiin ekana luovutettu ruumalaukkumme (kätsyä kun sen sai luovuttaa jo sillon kolme tuntia ennen lennon lähtöä toisin kuin Helsingissä) ja sitten vaan turvatarkastuksen läpi ja odottelemaan ajan kulumista. Lapsen kohdalla turvatarkastusportti piippasi, en käsitä miksi, mutta lapsi pääsi sitten seisomaan korokkeelle ja täti kävi ipanan läpi metallinpaljastimen kera. Hihi. Määkin pääsin samaan operaatioon, tai lähinnä hipelöintioperaatioon sillon Helsingissä, kun ne välillä valikoi randomisti ihmisiä hiplattavaksi.

Eläintarhan portti.

Kukkis ja joku poitsu katselemassa sukeltavaa hyljettä.
Pingviinimesta oli aika cool!
Niin hieno paikka!
Pinkuja.
Tää harkitsi veteen hyppäämistä.
Lumi-Kukka halusi aivot jäädyttävän jäähilejuoman kirsikan makuisena. En muista miksi ilme oli tollanen, joku asia kai harmitti.
Leikkipaikka.
Täälläkin päästiin kävelemään vuohien ja lampaiden sekaan.
Pikkuinen määkijä.
Pikkuisilla riitti silittäjiä. Täälläkin sai ostaa pellettiä, tosin sitä sai kourallisen 10 sentillä. Meillä ei ollut 10 sentin kolikkoja, mutta katottiin kun muut osti niitä ja lampaat otti ruokaa suoraan siitä automaatista. Törkeitä :D
Kisu.
Varikset olivat varanneet monta pöytää itelleen. :D

Tytsi valikoi pehmolelua itelleen.

Tää kruunukurki piti meille tanssiesityksen.
Joku harmaahaikara.
Taas seeproja :)
Saukoilla oli ruoka-aika, niin olivat näkyvillä.
On se nätti eläin, niin herttainen.
Namnam.

Tätä harvinaista Lumi-Kukka -lajia tavataan vain harvoin Berliinin eläintarhassa. Käyttäytyy melko ihmismäisesti. Syö mm. kananugetteja ja mehujäitä.
Meiän lapsi on hirmuinen arkajalka toisinaan. Tätä siltaa se eteni hyyyyyyvin hitaasti ja hyyyyvin varovasti. Taakse tullut täti sitten auttoi Lumi-Kukan kuulemma loppuun tuolta sillalta. Toisen kerran meni sitten jo ihan yksin siitä yli. :)

Voi näitä pieniä poikaisia!
Äiti ruokaa!
Kohti uloskäyntiä kävellessä huomattiin tuolla lammella pari kilppariakin.

Lentoa odotellessa katseltiin videoita, kuunneltiin musaa, luettiin kirjaa. Nopeasti se aika meni ja päästiin koneeseenkin taas ihan ekojen joukossa. Sekin hyvä puoli lapsen kanssa matkatessa on, kun koneeseen pääsee nopeesti, eikä joudu ikuisuutta jonottamaan. :) Ja parituntinen lento meni taas ihan tosi nopeasti. Tällä kertaa meille tarjoiltiin sipsiä ja suklaatäytekeksiä, mutta koska istuttiin ihan koneen keskiosassa ja tarjoilu alkoi koneen kummastakin päästä, meille ei jäänyt enää sipsiä vaan saatiin tyytyä suklaaseen. Hyvää sekin oli, vaikka sipsistä me jo ehdittiin haaveilla. :D

Kotimatka sujui paikoitellen väsyneinä, mutta vaihdettiin kuskia useamman kerran, niin siinä sitten aina vähän virkistyi ja jaksoi taas ajaa jonkun aikaa. Ja oli ihana palata kotiin! Kotona oltiin neljän jälkeen (kone lähti Saksasta myöhässä, kun odoteltiin ihmisiä toisesta koneesta sinne) ja kun lapsi nukkui tyyliin koko automatkan, eihän se sitten kotona enää väsynyt ollut. Joskus viiden jälkeen me kai nukahdettiin ja herättiin ennen kahtatoista perjantaina. Ja kuten arvata saattaa, on lapsen unirytmi ollut ihan hunningolla ton jälkeen. Ehkä se joskus siitä tasoittuu edes siihen mitä se ennen reissua oli.

Huippukiva matka oli! Jos mun pitäisi johonkin maahan muuttaa pois Suomesta, se olisi Saksa. Se vaan vetää jotenkin puoleensa. :) Ja onhan ne männytkin kauniimpia Saksassa. ;)